آموزش

استافینگ کانتینر

اگر در حوزه ی صادرات فعال هستید یا به صادرات کالا علاقه مندید و قصد آگاهی از چگونگی انجام آن دارید این پست به شما کمک می کند.

 

آنچه مطالعه خواهید نمود استافینگ ، روش های انجام استافینگ ، چگونگی انتخاب بهترین روش استافینگ کانتینر، هزینه ها و تعرفه های عملیات استافینگ و نکات کلیدی مدیریت هزینه و توافقات با انبار ها را بصورت کامل توضیح خواهد داد.

 

همچنین کتابچه تعرفه ی هزینه های بندری سال 1402 در بنادر شمال و جنوب کشور جهت دریافت بپیوست قرار گرفته است.

 

اگر شما هم در حوزه ی بازرگانی ، حمل و نقل ، عملیات کانتینری و تجارت بین المللی فعالیت داشته اید احتمالا برای شما هم پیش آمده است با اصطلاح فنی و عملیاتی استافینگ مواجه شده باشید.

 

اما استافینگ چیست و به چه معناست؟

 

به عملیات بارچینی و بارگیری محموله یا کالا درون کانتینر استافینگ گفته میشود

 

با توجه به شرایط ،تجهیزات و نوع کالا استافینگ کالا در کانتینر در مکان های مختلف و به روش های گوناگون امکان پذیر است که در این مطلب به این مسایل خواهیم پرداخت.

 

انواع روش های استافینگ

 

۱-استافینگ با استفاده از تجهیزات بارگیری :

بوسیله ی انواع لیفتراک ها که میتواند دیزلی،برقی و یا دستی باشند ، تجهیزاتی نظیر پمپ های مخصوص تخلیه و بارگیری سیالات و همچنین جرثقیل های سبک و سنگین

 

۲-استافینگ به روش کارگری :

در بعضی از شرایط با توجه به هزینه ی بکارگیری تجهیزات ، نوع بسته بندی ، حساسیت کالا ، وزن بسته بندی کالا و سایر عوامل بارچینی کالا درون کانتینر ها بوسیله ی نیروی انسانی انجام میگردد که به این نوع از بارچینی استافینگ کارگری گفته میشود.

 

بهنگام انجام عملیات  بارچینی با توجه به امکانات و تجهیزات در اختیار و همچنین جهت کنترل و نظارت بیشتر و افزایش راندمان کاری بعضا از ترکیب روش های بارچینی نیز استفاده میگردد ، یعنی بصورت همزمان استافینگ بوسیله ی لیفتراک و کارگر انجام میشود. عموما کالاهایی که پالتیزه نیستند و از نظر وزن بسته بندی نیز بارچینی بوسیله ی نیروی انسانی کاری طاقت فرسا خواهد بود بصورت ترکیبی از دو روش صورت میپذیرد . بعنوان مثال بشکه هایی که بر روی پالت نیستند توسط کارگر از کامیون بر روی صفحات از پیش طراحی شده مخصوص لیفتراک قرار میگیرند ، از کامیون تا کانتینر بوسیله ی لیفتراک حمل میشوند و سپس مجدد توسط کارگر درون کانتینر چیده میگردد. به این حالت استافینگ کارگری – لیفتراکی گفته میشود.

 

استافینگ در کجا انجام میگردد؟

 

همانطور که گفته شد با توجه به روش های بارچینی و تجهیزات مورد نیاز و نوع کالا عملیات استافینگ در مکان های مختلفی قابل انجام است که عمده ی بارچینی ها در دو محل کارخانه و انبار ها که ترمینال های کانتینری را نیز شامل میشوند صورت میپذیرد.

 

شاید برای شما هم سوال باشد که کجا استافینگ را انجام بدهیم بهتر است و چگونه تصمیم بگیریم ؟

 

برای تصمیم گیری در خصوص محل انجام عملیات استافینگ عوامل بسیار زیادی می بایست بررسی گردد که از  جمله مهم ترین آنها دانش بارچینی و تجهیزات مورد نیاز است.

 

استافینگ در انبارها (ترمینال های کانتینری)

 

همانطور که میدانید در بنادر کشور  و یا خارج از بنادر انبار ها و ترمینال هایی وجود دارند که بصورت خدمات ارزش افزوده و یا تخصصی با در اختیار داشتن تجهیزات مناسب امکان انجام این عملیات را برای صاحبین کالا فراهم آورده اند ، اگر نوع قرار داد و توافق شما با خریدار بدین گونه است که در بندر یا همان روی عرشه کشتی کالا را تحویل بدهید بهتر است از روش برونسپاری این عملیات به انبار ها استفاده کنید ، کافیست کالا را بر روی کامیون بارگیری نمایید تا محل انبار یا همان بندر حمل نموده و طبق روش های انجام کار مشخص شده انبار (ترمینال کانتینری) کانتینر خالی مربوط به کالای شما رو از دپوی کشتیرانی تحویل میگیرد ، کالا را از روی کامیون تخلیه نموده و استافینگ را انجام داده و بعد از پلمپ و طی مراحل قانونی و گمرکی به شناور ارسال مینماید ، که هزینه ی کلیه این پکیج عملیاتی در کتابچه تعرفه ای که توسط سازمان بنادر هر ساله منتشر میشود ذکر گردیده و در ادامه به تعرفه هزینه های مذکور میپردازیم.

 

استافینگ در کارخانه

 

گاهی برونسپاری و انجام عملیات استافینگ در انبار ها بهترین روش استافینگ نیست و میتوان از از شیوه های بهتری جهت افزایش کیفیت ، مدیریت هزینه و جلوگیری از آسیب های احتمالی استفاده کرد.

اگر امکان تامین تجهیزات و  دانش بارچینی را در اختیار دارید ، اگر انبار نگهداری کالای شما در محل تولید فضای محدودی را جهت انبارش در اختیارتان قرار میدهد ، اگر کالای شما نیاز به نگهداری و حمل در دما یا شرایط خاصی را دارد و احتمال فساد آن وجود دارد و با توجه به هزینه های حمل کالا در کامیونت های یخچال دار و یا تانکر های حمل سیال و ….

پیشنهاد میگردد به استافینگ کانتینر در کارخانه فکر کنید ، شرکت های کشتیرانی علاوه بر شرایط واگذاری کانتینر در بنادر ، انواع دیگری از روش های تحویل دهی کانتینر به شما را نیز مقدور ساخته اند ، بدین صورت که میتوانند در صورت موجودی کانتینر در شهر محل تولید محصول شما انبار داشته و از همان محل کانتینر در اختیار شما قرار دهند و یا بصورت TIP کانتینر را به شما واگذار مینمایند که از دپوی آنها در بندر کانتینر خالی تا کارخانه حمل میشود و از آنجا پس از بارگیری مجدد به بندر منتقل میگردد و در برخی موارد حمل به این صورت بسیار مقرون به صرفه تر از حمل  کالا با تانکر ها و یا کامیون ها ی یخچال دار برای شما خواهد بود و همچنین بارچینی یا استافینگ در محل تولید با نظارت و کنترل مستقیم خودتان صورت میپذیرد که بدین ترتیب در مدیریت فضای انبار تولید نیز میتوانید بهتر عمل نمایید.

 

تعرفه هزینه های قانونی استافینگ

 

اداره تعرفه در معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور هر ساله اواخر اردیبهشت ماه و یا ابتدایخرداد ماه تعرفه های خدمات بندری و دریایی را طی دو کتابچه یکی بنادر بازرگانی جنوب کشورو دیگری شمال کشور منتشر مینماید. که کلیه هزینه های بندری و تعرفه های قانونی خدمات در آن ذکر می گردد ، عملیات استافینگ نیز بعنوان یکی از خدماتی که در بنادر ارائه میگردد دارای تعرفه های مشخص در این کتابچه می باشد.

پروسه صادرات کالا از بخش های مختلفی تشکیل شده است و یکی از زوایایی دیدی که می بایست به استافینگ در صادرات کالا داشته باشیم نگاه عملیات کانتینری جهت بر آورده هزینه میباشد ، اگر بخواهیم خیلی ساده به این موضوع نگاه کنیم این پروسه در بندر به این مراحل تفکیک میگردد.

 

۱-بارگیری کانتینر خالی در دپوی کشتیرانی (تحویل کانتینر خالی)

 

۲-حمل کانتینر خالی از دپوی کشتیرانی به محل استافینگ

 

۳- تخلیه کامیون حامل کالا و بارچینی درون کانتینر

 

*یکی از مواردی که نیاز به هماهنگی بالا در این پروسه دارد و تاثیر مستقیم بر مدیریت هرینه ها دارد این است که مستقیما تخلیه از کشنده به استافینگ منتهی شود ، چرا که تخلیه کالا در انبار و بارچینی پس از گذشت مدت زمان از تخلیه در انبار میتواند صاحب کالا را متحمل هزینه های دیگری از جمله انبارداری یا تخلیه و بارگیری مازاد نماید، این موضوع باید بصورت شفاف در زمان توافق با انبار مطرح و لحاظ گردد.

۴-طی مراحل گمرکی (ارزیابی ،نمونه برداری،استاندارد) تا پلمپ کانتینر(اگر کالای استافینگ شده خطرناک است ، برچسب گذاری بر روی کانتینر نیز باید انجام گردد)

 

۵-صدور اسناد صادراتی توسط کارگزار اداره بنادر که همان ترمینال کانتینری است.

 

۶-بارگیری و حمل کانتینر پر صادراتی تا محل بارگیری بر روی شناور که یارد کانتینری یا همان CY نامیده میشود.

 

توضیح ۱:

مورد ۴ در حیطه اختیارات ترمینال کانتینری نیست و در صورت نیاز به جابجایی کانتینر برای ارزیابی و نمونه برداری (به این دلیل که بعضا طی مراحل گمرکی چندین روز ممکن است بعد از بارچینی زمان لازم داشته باشد) پس از بارچینی عملیات جابجایی  و متعاقبا هزینه های مازادی را میتواند در پی داشته باشد.(موضوع جابجایی های مورد نیاز کانتینر پس از استافینگ را میتوانید با ترمینال ارايه دهنده خدمات توافق نمایید ، از آنها بخواهید کانتینر را پس از بارگیری جمع آوری ننمایند و در دپو قرار ندهند تا شما مراحل گمرکی و پلمپ را طی نمایید یا اگر ترمینال جهت مدیریت فضای عملیاتی خود اقدام به جمع آوری کانتینر نمود هزینه ی اضافه ای جهت جابجایی مجدد از شما اخذ ننماید ، طبق کتابچه هر عملیات تخلیه ، بارگیری و جابجایی کانتینر متحمل هزینه است ، اما میتوانید این موارد را بعنوان تخفیفات و یا خدماتی که منجر به ادامه همکاری شما با آنها میشود درخواست نموده و از این امتیاز برخوردار شوید).

 

توضیح ۲ :

هزینه های انبارداری کانتینر عموما بصورت پلکانی لحاظ گردیده و جدول تعرفه مدت زمان معافیت و هزینه های هر روز بعد از پایان معافیت در ادامه ذکر گردیده است.

 

بجز مورد شماره ۴ و سایر موارد مازادی که به آنها در توضیح ۱ اشاره شد ، مراحل عملیاتی فوق در بنادر کشور با عنوان اصطلاحا هزینه ی استافینگ به شما توسط ترمینال کانتینری اعلام میگردد.(یعنی بدین صورت رایج است که اگر مبلغ N تومان هزینه ی استافینگ به شما اعلام شد کلیه مراحل از حمل کانتینرخالی از دپوی کشتیرانی تا حمل پای شناور را پوشش خواهد داد)

 

کتابچه تعرفه :

 

جدول شماره ۲۳ هزینه های مربوط به حمل

هزینه های استافینگ مطابق توضیحات جدول شماره ۲۴ برابر با ۱۵۰ درصد هزینه های استریپ و یا یک و نیم برابر آن میباشد. و همچنین ضرایب مربوط به استافینگ کانتینر های یخچالی و کالای خطرناک نیز در توضیحات این جدول آمده است.

همانطور که در بند ۴ تعرفه استریپ کانتینر آمده است هزینه بارگیری،جابجایی،حمل و تخلیه کانتینر خالی استریپ شده و یا جهت استافینگ به /از اماکن نگهداری اختصاصی بعهده استریپ کننده / استافینگ کننده میباشد.

 

 

جدول شماره ۳۱ تخفیفات و معافیت های مربوط به رویه صادرات کانتینری

جدول شماره ۳۵ تعرفه صدور اسناد

با توجه رشد اقتصادی و توسعه ارتباطی در عصر حاضر  ، امروزه نقش های بسیاری در حوزه ی بازرگانی و تجارت جهانی بوجود آمده و هرکدام عهده دار انجام بخشی از فعالیت ها  در این زنجیره گردیده اند . افزایش شناخت و آگاهی از روش ها و مراحل انجام کار و سیستم های برآورد هزینه میتواند کمک بسزایی در تصمیمات داشته باشد .

شرکت کشتیرانی نیروانا ققنوس پارس با سالها سابقه حضور در صنعت لجستیک و زنجیره تامین امروز شرایط خدمت به تجار و بازرگانان عزیز را از همیشه مهیا تر ساخته تا با استفاده از سیستم های روز نرم افزاری دنیا و روش های اطلاع رسانی شما را جریان کلیه مراحل انجام کار بصورت غیر حضوری و صرف کمترین زمان قرار دهد.

ارائه خدمات حمل و نقل دریایی کانتینری و مشاوره ، تعهد ، تخصص و بکارگیری دانش روز دنیا در خدمات به شما افتخار ماست!

لینک دریافت مستقیم کتابچه تعرفه بنادر جنوب و شمال کشور :

کتابچه ی تعرفه بنادر جنوب کشور

کتابچه ی تعرفه بنادر شمال کشور

 

با ما تماس بگیرید.

Back to list

Related Posts