آموزش

دعاوی کالای حمل شده توسط خطوط کشتیرانی

دعاوی کالای حمل شده توسط خطوط کشتیرانی

دعاوی کالای حمل شده توسط خطوط کشتیرانی، رویه های حقوقی و تجاری است که در صورت از دست دادن، آسیب یا تناقض در حمل و نقل کالا از طریق دریا ایجاد می شود. فرستنده‌، گیرنده کالا، بارفرابر و خود خط کشتیرانی همگی طرف‌های درگیر در این اختلافات هستند. ارزیابی خسارت، تعیین مسئولیت، و برآورد غرامت برای هر نوع خسارات وارده معمولاً مراحل این روش است.

خطراتی که بر روی کالاهای حمل شده توسط یک خط کشتیرانی تأثیر می گذارد شامل آب و هوای نامناسب، خطاهای در حین حمل، سرقت و تصادفات هستند. در صورتی که محمولات در زمان رسیدن به مقصد خسارت دیده باشند، گیرنده حق دارد ادعای کالای خسارت دیده را اعلام نماید. اولین گام در یک شکایت، اطلاع رسانی به خط کشتیرانی یا متصدی حمل و نقل از ضرر یا خسارت در مدت زمانی مشخص شده در قرارداد یا توسط کنوانسیون های بین المللی مانند قوانین لاهه-ویسبی یا قوانین هامبورگ است که اغلب در قرارداد ذکر شده است.

پس از آن، خط کشتیرانی با بررسی اسناد مختلف از جمله بارنامه، لیست بسته بندی و گزارش های بازرسی به ادعای دریافتی رسیدگی می کند. به منظور تعیین شدت آسیب، ممکن است اقلام آسیب دیده را نیز از نظر فیزیکی بررسی کنند. اگر خط کشتیرانی مقصر بودن را بپذیرد، مذاکرات جبران خسارت آغاز می شود. با این حال، ممکن است اختلاف نظرهایی درعدم پذیرش شکایت از طرف خط کشتیرانی بدلیل عدم تعهد کشتیرانی با توجه به شرایط قرارداد حمل  بوجود آید.

طرفین اغلب برای حل و فصل چنین مسائلی به داوری یا دادگاه قضایی روی می آورند. بسیاری از قراردادها دارای مقررات داوری هستند که حل و فصل اختلافات را در خارج از دادگاه و از طریق داوری الزامی می کند. مسائل مربوط به شکایات مربوط به حمل ممکن است سریعتر و کارآمدتر از طریق داوری حل و فصل شود.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که دعاوی حمل و نقل و بار توسط تعدادی از توافق نامه ها و قوانین بین المللی کنترل می گردند. به عنوان مثال، قوانین لاهه-ویسبی محدودیت‌های مسئولیتی را برای متصدیان حمل‌ونقل تعیین می‌کند و اگر شرایط خاصی برآورده شود، ممکن است مسئولیت حامل در قبال کالا محدودتر شود. قراردادهای دیگر، مانند قوانین روتردام، در تلاش برای به روز رسانی و ساده سازی مقررات جهانی حاکم بر حمل و نقل دریایی، از جمله ادعای بار است.

در نتیجه، دعاوی حقوقی علیه خطوط کشتیرانی برای محموله یک بخش چالش برانگیز و مهم در تجارت دریایی بشمار می آید. آنها با رویه های قانونی و تجاری برای حل و فصل اختلافات، از بین رفتن کالا یا آسیب به محمولات منتقل شده توسط دریا سروکار دارند. این رویه شامل اخطار، تحقیق و رسیدگی، تعیین مسئول جبران خسارت و گاهی مذاکره یا اقدام قانونی است. طی کردن مراحل ادعاهای محمولات دریایی به دلیل شبکه پیچیده ای از قراردادها و قوانین بین المللی نیازمند دانش کامل حقوق دریایی و جزئیات هر مورد است.

#حمل_نقل_دریای #صادرات #واردات #کشتیرانی #نیروانا_ققنوس_پارس #خسارت #داوری

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *